- 20 июля 2023
- https://terrikon.com/
Це стало вже якоюсь недоброю традицією. Перед початком кожного чемпіонату точаться розмови про єдиний телепул, робляться якісь кроки. Але, підійшовши до його реалізації, організатори стикаються з непереборними перешкодами — і безсило відступають. Якась частина клубів, дотримуючись власних інтересів, відмовляються входити в пул і вирішують питання з трансляцією по-своєму. В результаті вболівальник не отримує єдиної системи перегляду і змушений метатися між різними трансляторами, щоразу обчислюючи, де дивитися черговий матч.
Головною ідеєю цього літа було створення УПЛ-ТВ — єдиної системи трансляцій під егідою ліги. Тут є нюанс. У жовтні минулого року президент України Володимир Зеленський підписав Закон про внесення змін до Закону України ‘Про фізичну культуру та спорт’. Його результатом стало те, що права на телетрансляції домашніх матчів у національних змаганнях були закріплені за клубами. Це робило формування єдиного телепулу ще більш проблематичним.
Проте, ідея ‘УПЛ-ТВ’ створювала можливість єдності. Щоправда, з самого початку вона мала багато критиків, які говорили передусім про те, що жодного бізнесу вона в собі не несе. За деякими відомостями, організатори сподівалися, що першого року зберуть 20 тисяч передплатників із середньою платою 100 гривень. Тобто за рік – 24 мільйони гривень, по 40 тисяч доларів на клуб, можливо, дещо більше. Але насправді – мізер для клубів. Адже кожен матч — це 8 тисяч доларів на продакшн (зйомки та телетрансляція), за сезон виходить 70 мільйонів гривень. УПЛ планувала зібрати ці гроші із спонсорських надходжень, беттингових прав. Як вийшло б – теж питання.
Нагадаємо, що минулого сезону співпрацювати з основним транслятором УПЛ — компанією Setanta — відмовилися ‘Динамо’, ‘Дніпро-1’, ‘Металіст’, ‘Зоря’ та ‘Рух’. Наразі проти проекту ‘УПЛ-ТВ’ теж виступає кілька клубів — ‘Динамо’, ‘Дніпро-1’, ‘Зоря’, які не зайдуть у проект через зобов’язання перед групою ‘1+1’.
Реакція на таку ситуацію є різною. Наприклад, президент новачка ліги черкаського ЛНЗ Андрій Полтавець вважає, що нічого страшного. Він міркує так: ‘Наш клуб сподівається, що навіть ‘обрізаний’ телепул у складі 10-12 клубів буде здатний створити якісний продукт і згодом довести іншим клубам, що майбутнє все одно за єднанням’.
На початку тижня ‘Рух’, один із головних прихильників ‘УПЛ-ТВ’, виступив із закликом до всіх 15 інших клубів ліги все-таки об’єднатися в ім’я спільних інтересів. На офіційному сайті львів’ян було викладено таку програму: кожен учасник телепулу отримає рівну частку у статутному капіталі (6,2525%), всі ключові та стратегічні рішення приймаються загальними зборами клубів, контроль за діяльністю ‘УПЛ-ТВ’ здійснює Наглядова рада із представників п’яти клубів УПЛ, склад якого щороку змінюється. Рух заявив, що готовий витратити 1,6 мільйона доларів на виробництво телепродукту, якщо всі 16 команд погодяться увійти до складу засновників УПЛ-ТВ. Це покриє всі витрати на створення якісного контенту.
Наступного дня з’явилася ще одна гілка сюжету — бажання інвестувати у трансляції ігор УПЛ виявив канал XSport. Ймовірно, побачив минулого сезону, який це має глядацький попит і який комерційний потенціал у цьому закладений. XSport пропонував довгострокове партнерство за схемою 3+2 роки, покриття всіх витрат, безкоштовну трансляцію матчів першого кола УПЛ цього сезону на цифровому ефірному каналі XSport, через кабельних операторів та Ютуб, платний показ другої частини чемпіонату через ОТТ-платформу. Доходи від продажів матчів на ОТТ-платформі передбачалося розділити з клубами у певній пропорції. При цьому XSport залишав за собою право пошуку спонсорів, рекламодавців та подальший продаж рекламних місць перед початком, у перерві та після матчу.
Розв’язка настала вчора. 11 учасників УПЛ на спільній нараді клубів проголосували за створення ‘УПЛ-ТВ’ у кооперації з… MEGOGO, який несподівано виник у цій ситуації. ‘Шахтар’ і ‘Верес’ приєдналися до пулу після деякого роздуму (‘Верес’ — із застереженням, що продакшен робить самостійно). Жоден клуб не підтримав пропозицію XSport.
Клуби домовилися про те, що спільно скидаються на оплату продакшену. Усі матчі сезону 2023/24 транслюватимуться безкоштовно – на всіх можливих майданчиках (ОТТ-платформи, Ютуб, телеканали). У сезонi 2024/25 ‘УПЛ-ТВ’ перейде до платних трансляцій на ОТТ-платформах та Ютубі, а у 2025 — до платних трансляцій на власній ОТТ-платформі.
Такий дуже, треба визнати, чіткий і гарний план намалювали на вчорашній нараді. Його деталі клуби уточнять сьогодні. Якщо все вийде, український футбол отримає нарешті єдиний телепул. Поки що він, щоправда, не зовсім єдиний — як уже сказано, у ньому не беруть участь ‘Динамо’, ‘Дніпро-1’ і ‘Зоря’ (не найостанніші, прямо скажемо, клуби УПЛ). Але те, про що вже вдалося домовитися, все одно набагато краще, ніж те, що було раніше.